Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu prawego Alt+6
Przejdź do menu bocznego Alt+8
Przejdź do mapy serwisu Alt+9

Aktualności

 
2020-04-03

KoronAwiruS a biznes, prawo i podatki

Przed nami trudny i niezwykle wymagający czas. Stajemy obecnie przed dylematem, jak sprawnie zarządzać systemem finansów Gminy, mając świadomość tego, że kryzys wywołany epidemią SARS-CoV-2 przełoży się zarówno na budżet Państwa jak i budżet Gminy. Te zależności pośrednio, mniej lub bardziej dotkliwie odczujemy również my wszyscy, poszczególne budżety gospodarstw domowych. Wszystko zależy od tego, jak długo wirus pozostanie z nami i jak długo będą obowiązywały związane z nim ograniczenia i restrykcje.

Każda jednostka samorządu, tak jak budżet Państwa, utrzymywana jest przez Mieszkańców. Ani Państwo, ani tym bardziej samorząd nie ma własnych, niewyczerpanych źródeł finansowania zadań, czy polityki socjalnej. Filarami finansów publicznych państwa, są trzy kolumny: PIT, CIT i VAT, a wpływy z tych podatków stanowią główne źródło dochodów budżetu centralnego, z którego następnie finansowane są poszczególne dziedziny gospodarki. Do dochodów tych zalicza się również dywidendy, wpłaty zysków przedsiębiorstw Państwowych, dochody z najmu, dzierżawy, mandaty, grzywny, czy prywatyzację majątku. Dochody Gminy z kolei, to subwencje i dotacje z budżetu Państwa, (finansowane z wymienionych wyżej źródeł), udział w podatku PIT – około 40%, oraz CIT – około 6%, płaconym przez Mieszkańców i przedsiębiorców, mających swoje siedziby na terenie gminy i wpływy z różnych opłat i usług świadczonych lokalnie przez gminy.

Jak Państwo widzicie, ani rząd ani samorząd nie ma własnych pieniędzy. Zarówno budżet państwa, jak i budżet samorządu, to pieniądze Mieszkańców, do zarządzania którymi desygnujecie Państwo odpowiednich ludzi, biorąc udział w wyborach parlamentarnych czy samorządowych. Na nas, osobach, którym powierzyliście Państwo zarządzanie swoimi pieniędzmi, spoczywa wielki zbiorowy obowiązek prowadzenia takich działań, by stanowiły one odpowiedź na oczekiwania jak największej liczby Mieszkańców. Dbałość, z jednej strony o tych, którzy z powodu różnych sytuacji losowych czy pozycji społecznej, nie są w stanie zapewnić odpowiedniego utrzymania sobie i swojej rodzinie, a zarazem dbałość o przedsiębiorców, którzy dają zatrudnienie i są największymi płatnikami do budżetu.

Na końcu niniejszego opracowania przedstawiłem na przykładzie podatku od nieruchomości, na jakiej podstawie ustalane są stawki podatków i jak w konsekwencji przekłada się to na dochody gminy i subwencję z budżetu centralnego.

Każde zmniejszenie dochodów samorządów, przekłada się na wysokość środków, które możemy przeznaczyć na inwestycje, pomoc socjalną czy wydatki bieżące. Im mniej pieniędzy w kasie, tym mniej realizowanych zadań. Doświadczyliśmy tego dosyć boleśnie, gdy w roku 2019, został obniżony do 17% podatek PIT, z którego 40% wpływało do budżetu gminy, a jednocześnie od 01 stycznia, minimalne wynagrodzenie wzrosło z 2250,00 zł do 2600,00 zł, a z podstawy wynagrodzenia wyłączono dodatek za wieloletnią pracę. Jeśli Gmina obniża podatki, w stosunku do ustawowych, ma jednocześnie zmniejszaną subwencję z budżetu Państwa na kolejne lata.

Stajemy obecnie przed widmem znaczącego ograniczenia wpływów z podatku PIT, w związku ze zwolnieniami pracowników spowodowanymi kryzysem, mniejszych wpływów z podatków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej, w związku z zawieszeniem, bądź likwidacją prowadzonej działalności gospodarczej, mając jednocześnie świadomość, że będzie do miało istotny wpływ na inwestycje samorządu.

Podobnie sytuacja będzie wyglądała jeśli chodzi o budżet Państwa. Tu należy liczyć się z ograniczeniami wpływów z wielu innych źródeł, a wiemy dobrze, że zarówno Państwo, jak i samorząd, nie może przekazać więcej pieniędzy niż otrzyma od Mieszkańców w postaci danin, bo ich po prostu nie ma, jedynym rozwiązaniem są instrumenty dłużne (kredyty, pożyczki, obligacje) zwiększające deficyt, ale mające na celu wsparcie gospodarki.

Jednak w poczuciu odpowiedzialności za podmioty, które najbardziej dotkliwie odczuwają skutki kryzysu, odpowiedzialności za Mieszkańców, ich bezpieczeństwo i zdrowie, które jest wartością nadrzędną, podjęliśmy szereg decyzji, mających na celu doraźną pomoc w złagodzeniu skutków pandemii. To Mieszkańcy i przedsiębiorcy poprzez podatki i opłaty kreują i tworzą budżet gminy. Robiliście to Państwo przez szereg lat i to dzięki Wam gmina rozwijała się i piękniała. Należy tu zauważyć, że potrzeby w tym zakresie są jeszcze ogromne: woda, kanalizacja drogi, polityka odpadowa, jednak w obliczu tego co się dzieje, na pierwszy plan wychodzą zupełnie inne potrzeby. Tylko utrzymanie miejsc pracy, doraźna pomoc podmiotom prowadzącym na terenie gminy działalność gospodarczą, umożliwią po zakończeniu pandemii, szybko wrócić na dotychczasowy poziom dochodów i zabezpieczyć środki na zadania inwestycyjne. To Wy byliście motorem napędowym rozwoju gminy, teraz natomiast Gmina powinna zadbać o Was, wprowadzając racjonalną politykę podatkową, system ulg, który poprawi kondycję przedsiębiorstw i budżetów domowych.

Mając na uwadze powyższe proponujemy następujące doraźnie rozwiązania:

  1. Umorzenie czynszu z tytułu najmu lokali dla przedsiębiorców i osób prowadzących działalność gospodarczą, za kolejne trzy miesiące, składające się na II kwartał 2020r., jeśli w związku z pandemią nie jest prowadzona w tych lokalach działalność gospodarcza.
  2. Odroczenie lub rozłożenie na raty podatku od nieruchomości, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, za kolejne trzy miesiące, składające się na II kwartał 2020r., z możliwością jego umorzenia po zakończeniu II kwartału, jeśli sytuacja związana z pandemią nie ulegnie zmianie.
  3. Możliwość wpłaty pierwszej raty podatku rolnego (I kwartał 2020r.), leśnego i od nieruchomości od osób fizycznych, do 15 maja 2020r., bez odsetek za zwłokę i wysyłania upomnień.
  4. Odroczenie lub rozłożenie na raty należności z tytułu  podatku rolnego leśnego i od nieruchomości od osób fizycznych i prawnych, za kolejne trzy miesiące, składające się na II kwartał 2020r.,  jeśli kondycja finansowa gospodarstwa pogorszyła się znacząco w związku z pandemią. do końca II kwartału 2020r., z możliwością jego umorzenia po zakończeniu II  kwartału 2020r., jeśli sytuacja związana z pandemią nie ulegnie zmianie.
  5. Odroczenie lub rozłożenie na raty należności z tytułu  podatku od środków transportowych, za kolejne trzy miesiące, składające się na II kwartał 2020r., jeśli kondycja finansowa przedsiębiorstwa pogorszyła się znacząco w związku z pandemią, do końca II kwartału 2020r., z możliwością jego umorzenia po zakończeniu II kwartału, jeśli sytuacja związana z pandemią nie ulegnie zmianie.

Stosowne formularze dla Państwa zostaną przygotowane i opublikowane na naszych stronach internetowych w przyszłym tygodniu, nie później niż do 10 kwietnia 2020r.

Ocena opisanych powyżej skutków regulacji spowoduje, że dochody podatkowe samorządu zmniejszą się w II kwartale o około 350 tyś. zł (nie uwzględniamy tu udziałów w podatku PIT, ponieważ nie dysponujemy obecnie danymi, na podstawie których istniałaby możliwość wiarygodnego ich oszacowania. Jeśli przyjmiemy, że będzie to 20%, to będzie to dodatkowo kwota około 125 tyś zł.) Jeśli sytuacja epidemiczna wróci do normy, dochody te w ciągu kolejnych 6 miesięcy wpłyną do kasy gminy i będzie możliwość realizacji wskazanych w budżecie zadań, bo zostaną zapewnione środki na ich finansowanie, natomiast jeśli zaistnieje konieczność umorzenia należności podatkowych, czego nie wykluczamy, wspólnie z Radą Gminy, podejmiemy decyzje z których inwestycji zrezygnujemy.

Nie przewidujemy na dzień dzisiejszy konieczności zmniejszenia wynagrodzeń oraz zwalniania pracowników, jednak również takie rozwiązania muszą być brane pod uwagę, jeśli sytuacja związana z pandemią będzie się utrzymywać dłużej niż 5 miesięcy, o czym jasno należy tu powiedzieć.

Na dzień dzisiejszy nie przewidujemy również zmniejszenia opłat za odpady. Stawka, jaka obowiązuje od bieżącego roku – 8 zł od mieszkańca miesięcznie, została wyliczona na podstawie kosztów, jakie gmina ponosi z tytułu odbioru śmieci (umowa z firmą Eko-JAS). Każde zmniejszenie opłaty za odpady wiązałoby się z koniecznością zamrożenia realizacji, któregoś z zadań inwestycyjnych, ponadto jest to niezgodne z obowiązującym prawem.

Podobnie wygląda sytuacja w zakresie opłat za wodę i ścieki. Stawki zostały zatwierdzone przez Wody Polskie i obowiązują wprost zarówno samorząd jak i Mieszkańców. Rada Gminy podjęła uchwałę o dopłacie do stawek za kanalizację dla Mieszkańców, w I grupie taryfowej z 9,66 zł netto, zmniejszając ją do 5,66 zł netto, co łącznie daje kwotę 199 350,00 zł. Kwota ta jednak została już uwzględniona w budżecie i nie skutkuje dalszym ograniczaniem bieżących zadań, czy też inwestycji.

Z pełną odpowiedzialnością stwierdzam, że jeśli do końca czerwca 2020r., sytuacja epidemiczna nie ulegnie poprawie, a sytuacja finansowa gospodarstw domowych będzie na tyle trudna, że nie będą możliwe bieżące opłaty za media, wraz z Rada Gminy zajmiemy się tym problemem i ponownie przeanalizujemy możliwość ulg i zmiany stawek opłat za ciepło, wodę, kanalizację i odpady.

Na dzień dzisiejszy nie jesteśmy w stanie określić, jak epidemia przełoży się na sytuację dochodową gospodarstw rolnych. Pierwsze dwa kwartały, jeśli chodzi o działalność rolniczą, niewiele będą odbiegały od analogicznych okresów w latach poprzednich. W ciągu ostatnich pięciu lat, mieliśmy zarówno sytuację nadmiernej wilgotności ograniczającej znacząco prace, jak i suszy, która powodowała straty, czy przymrozków i nawalnych deszczy. Trudno określić jakikolwiek constans w tym obszarze, jakże ważnej i priorytetowej dziedziny gospodarki, jaką jest rolnictwo. Natomiast kolejne dwa kwartały, drugie półrocze, pozwolą realnie spojrzeć na sytuację rolników i w przypadku, kiedy będą trudności w zbyciu płodów rolnych i nastąpi pogorszenie sytuacji ekonomicznej gospodarstw rodzinnych, podejmiemy dalsze decyzje w obszarze podatków.

Mam nadzieję, że nasze propozycje, w połączeniu z tarczą antykryzysową przygotowaną przez Polski Rząd, pozwolą nam wszystkim złagodzić skutki pandemii. Już dziś możemy jednoznacznie stwierdzić, że zarówno gospodarka państwa, czy samorządu, ale i poszczególnych gospodarstw domowych, wszyscy poniesiemy skutki ekonomiczne związane z epidemią coronawirusa. Ten system zależności pomiędzy Mieszkańcami a samorządem, system podatkowy państwa, to swoisty system naczyń połączonych, o którym pisałem w pierwszych trzech akapitach niniejszego opracowania, potrzebuje obecnie uwagi i interwencji, a nade wszystko zrozumienia każdej ze stron. Krytyka i podziały polityczne, bez propozycji konkretnych rozwiązań, wraz ze wskazaniem źródeł finansowania, poza zamętem, poczuciem bezradności i strachem, nic konstruktywnego nie wnoszą, ani dla samorządu, ani dla przedsiębiorców, ani dla naszych rodzin.

Gorąco zachęcam do zapoznania się z programami pomocowymi tarczy antykryzysowej na www.gov.pl i na naszych stronach www.gminawieniawa.pl, oraz w mediach społecznościowych.

Życzę Państwu i sobie, aby poza skutkami ekonomicznymi, nie dotknęła nas epidemia i abyśmy wszyscy, w doskonałym zdrowiu i kondycji, mogli z determinacją nadal pracować na rzecz naszej Małej Ojczyzny, już po zakończeniu pandemii, mając jednocześnie świadomość, jak mało od nas jako ludzi zależy, jak niszczące i niepotrzebne są spory i waśnie oraz nauczyli się żyć obok siebie i dla siebie. Bo po co cała nasza wiedza, majątek, i wszystko co towarzyszy naszej codzienności, gdyby obok nie było drugiego człowieka. Dbajmy dziś, ale i w przyszłości o siebie i o innych. Zdrowie i życie to wartości nadrzędne. Nie zapominajmy o tym nigdy!

Z samorządowym pozdrowieniem Krzysztof Sobczak Wójt Gminy Wieniawa
 

Dane kontaktowe

Urząd Gminy w Wieniawie
ul. Kochanowskiego 88, 26-432 Wieniawa

tel. 48 673 00 01
fax. 48 377 73 07
e-mail: sekretariat@gminawieniawa.pl

Godziny urzędowania

  • Poniedziałek: 7.30-17.00
  • Wtorek-Czwartek: 7.30-15.30
  • Piątek: 7.30-14.00
projekt i hosting: INTERmedi@ zarządzane przez: CMS - SPI
Zamknij pasek info24 Zatrzymaj pasek info24 Uruchom pasek info24
Witamy na stronie internetowej Gminy Wieniawa     |     Serwis dla przedsiębiorcy     |     Kursy walut     |     Giełda     |     Pogoda-Wieniawa     |     
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności.
Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.