Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Warszawie, zatwierdził taryfy zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków dla Gminy Wieniawa
Zgodnie z Art. 27 a Ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Organem regulacyjnym w sprawie taryf jest Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.
Działalność zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków gmina może prowadzić samodzielnie w referacie, jednostce budżetowej lub zakładzie budżetowym. Może też utworzyć spółkę, która za nią realizuje te zadania. Wówczas gmina jest jej właścicielem.
Aby taryfy za usługi wodno-kanalizacyjne, były społecznie akceptowalne i nie obciążały zbytnio budżetów gospodarstw domowych Mieszkańców, decyzją Rady Gminy w Wieniawie został wyodrębniony Zakład Usług Komunalnych w Wieniawie, który świadczy na terenie Gminy Wieniawa usługi wodno-kanalizacyjne. Umożliwiło to takie sporządzenie wniosku, by nie obciążać pełnymi kosztami amortyzacji, usługobiorców. Część majątku ZUK otrzymał w formie tzw. nieodpłatnego użytkowania sieci, stąd amortyzacja będzie stanowiła koszt urzędu gminy.
Zgodnie z przywołanymi powyżej przepisami, ZUK musiał policzyć w taryfie koszty swojej działalności związanej ze zbiorowym zaopatrzeniem w wodę i zbiorowym odprowadzaniem ścieków. Licząc te koszty nie było jakiejkolwiek możliwości, by w sposób nieuzasadniony podnieść ceny. Nie wolno ZUK, również pokrywać kosztów usług dotyczących jednego rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej (lub jednej z taryfowych grup odbiorców), przychodami pochodzącymi z innego rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej (lub od innej taryfowej grupy odbiorców usług). Innymi słowy zabronione jest finansowanie skrośne. Każdy, kto ma dostarczaną wodę, powinien ponosić koszty jej dostarczenia. Jednocześnie opłaty nie mogą być wygórowane. Działanie takie ma skłonić odbiorców wody do racjonalnego z niej korzystania i do ograniczania zanieczyszczania ścieków:
Wysokość cen i stawek netto opłat za zaopatrzenie w wodę
L.p. | Wyszczególnienie | Wysokość cen i stawek opłat za zaopatrzenie w wodę w okresie do 18 miesięcy obowiązywania taryfy | Okres rozliczeniowy | |
Taryfowa grupa odbiorów usług | Rodzaj cen i stawek opłat | |||
1. | Grupa I.WG
Gospodarstwa domowe pobierające wodę na cele socjalno - bytowe | Cena wody | 2,52 zł/ m3 | 3 miesiące |
Stawka opłaty abonamentowej | 12 zł/odbiorcę | |||
2. | Grupa II.WG
Gospodarstwa domowe pobierające wodę do celów innych niż socjalno -bytowe |
Cena wody
| 2,83 zł/ m3 | 3 miesiące |
Stawka opłaty abonamentowej | 12 zł/odbiorcę | |||
3. | Grupa III.WG
Przedsiębiorcy wykorzystujący wodę do celów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej |
Cena wody
| 3,14 zł/ m3 | 3 miesiące |
Stawka opłaty abonamentowej | 12 zł/odbiorcę | |||
4. | Grupa IV.WG
Instytucje publiczne oraz gmina na cele wynikające z art. 22 ustawy |
Cena wody
| 3,24 zł/ m3 | 3 miesiące |
Stawka opłaty abonamentowej | 12 zł/odbiorcę | |||
5. | Grupa V.WG
Cele ppoż. |
Cena wody
| 3,33 zł/ m3 | 3 miesiące |
Stawka opłaty abonamentowej | 12 zł/odbiorcę | |||
6. | Grupa VI.WG
Gospodarstwa zaopatrzone przez ZGK Sp. z o. o. |
Cena wody
| 5,54 zł/ m3 | 3 miesiące |
Stawka opłaty abonamentowej | 12 zł/odbiorcę |
Wysokość cen i stawek netto opłat zbiorowego odprowadzania ścieków
L.p. | Wyszczególnienie | Wysokość cen i stawek opłat za odprowadzanie ścieków w okresie do 18 miesięcy obowiązywania taryfy | Okres rozliczeniowy | |
Taryfowa grupa odbiorów usług | Rodzaj cen i stawek opłat | |||
1. | Grupa I.UP
Gospodarstwa domowe odprowadzające ścieki bytowe |
Cena ścieków
| 9,66 zł/ m3 | 3 miesiące |
Stawka opłaty abonamentowej | 3,33 zł/odbiorcę | |||
2. | Grupa II.UP
Podmioty gospodarcze odprowadzające ścieki komunalne |
Cena ścieków
| 9,71 zł/ m3 | 3 miesiące |
Stawka opłaty abonamentowej | 3,33 zł/odbiorcę |
Obecnie taryfami zajmie się Rada Gminy w Wieniawie, która rozważy możliwość dofinansowania, dopłat do korzystania z sieci kanalizacyjnej, dopłacając Mieszkańcom określoną kwotę do m3 ścieków. Jednak należy tu wskazać fakt, że nie wszyscy Mieszkańcy są w zasięgu sieci kanalizacyjnej. Osoby posiadające szczelne szamba, zbiorniki bezodpływowe, czy przydomowe oczyszczalnie ścieków, zobowiązane są do zawarcia umowy na odbiór nieczystości z podmiotem prowadzącym na terenie gminy tzw., działalność regulowaną. W tym przypadku cena wywozu 1m3 ścieków waha się od 18 do 25 złotych za jeden metr sześcienny. Osoby te wskazują, że dopłacanie do ścieków na terenie objętym siecią kanalizacyjną w sposób podwójny je krzywdzi, ponieważ ich posesje nie są objęte siecią i ponoszą oni dodatkowe nakłady czasu oraz finansowe, chcąc zgodnie z prawem usuwać nieczystości, co nie ma miejsca na obszarze gdzie jest sieć, a dodatkowo ponoszą o ponad 100 % wyższe koszty wywozu nieczystości. Zdanie takie padło m.in. na zebraniu z Mieszkańcami Jabłonicy, którzy jasno argumentowali, że jeśli rozważamy możliwość dopłat, to w jednakowym stopniu dla wszystkich lub zupełnie ich nie wprowadzać i nie sposób się z takim stanowiskiem nie zgodzić. Mieszkańcy wnoszą również o wprowadzenie możliwości świadczenia obowiązkowej usługi odbioru nieczystości przez Zakład Usług Komunalnych w okresach periodycznych i rozliczanie za 1 m3 nieczystości, proporcjonalnie do wskazań wodomierza, wszystkich Mieszkańców gminy. Wtedy istniała by możliwość wprowadzenia jednolitej stawki za ścieki dla wszystkich Mieszkańców i rozważenia możliwości dopłat do 1 m3 przez Gminę dla całej społeczności.
Opisane przeze mnie wyżej propozycje strony społecznej będą przedmiotem rozważań i decyzji, jakie wspólnie z Radą Gminy podejmiemy na najbliższych posiedzeniach organów statutowych rady. Objęcie wszystkich mieszkańców obowiązkowym odbiorem nieczystości płynnych przez ZUK, wymaga nakładów inwestycyjnych i zakupu odpowiednich urządzeń do tego celu i podpisania stosownych umów z oczyszczalniami ścieków. Należałoby również w tym zakresie przeprowadzić konsultacje społeczne i zapoznać się ze stanowiskiem strony społecznej.
Bardzo wysoki udział w kosztach ma niestety amortyzacja. Amortyzacja podatkowa to pieniężny wyraz stopniowego zużywania się trwałych składników majątku wykorzystywanych w działalności gospodarczej, wynajmowanych i dzierżawionych. Jest elementem kosztów uzyskania przychodów. Wniosek jest taki, że jeśli przedsiębiorstwo zrealizuje bardzo drogą inwestycję z zakresu budowy urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych, to nie tylko będzie spłacać kredyt za tę inwestycję, ale będzie ona stanowiła także koszt do poniesienia, w postaci odpisu amortyzacyjnego i podatku od nieruchomości. Koszty amortyzacji, jako elementy kosztów uzyskania przychodów, wpływają na wysokość wyniku finansowego i przyczyniają się do zmniejszenia dochodu podlegającego opodatkowaniu. Z punktu widzenia taryf, koszty amortyzacji są kosztem uzasadnionym w taryfie i zwiększają wysokość cen za wodę i ścieki. To od zarządzającego środkami trwałymi zależy, w jaki sposób zostaną ustalone koszty amortyzacji w taryfie, poprzez ustalenie rocznej stawki amortyzacyjnej. Zarządzający może bowiem zdecydować o początkowym zmniejszeniu stawek amortyzacyjnych, a po kilku latach o podwyższeniu ich tak, aby nowa inwestycja nie doprowadziła do jednorazowego, znacznego wzrostu cen. Może też wprowadzić stawki jednolite dla całego okresu użytkowania środka trwałego. Co do zasady, amortyzacja to koszt, który odzwierciedla zużycie fizyczne i ekonomiczne środków trwałych, np. maszyn. Im droższą inwestycję przeprowadzono w przeszłości, tym wyższy jest koszt amortyzacji, a na końcu wyższa jest stawka taryfy!
Zakład Usług Komunalnych w Wieniawie, funkcjonuje na rynku tak, jak każda inna firma. W związku z tym, przygotowując taryfę musi policzyć wszystkie koszty, jakie ponosi oraz podsumować sprzedaż jakiej dokonuje. Następnie musi tak przygotować taryfę dla mieszkańców, aby było możliwe pokrycie z pobieranych opłat wszystkich ponoszonych wydatków. Najwyższe koszty w kalkulacji związane są z inwestycjami, amortyzacją, podatkami od nieruchomości i opłatami za energię. Stosunkowo niewielki jest udział kosztów związanych z pensjami pracowników.
Koszty związane z inwestycjami są często bardzo wysokie, ale aby w ogóle było możliwe ich ponoszenie, gmina musi opracować plan takich inwestycji (tzw. wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych). Choć mamy zatwierdzony taki plan, to taryfy dla Gminy Wieniawa nie uwzględniają potencjalnie planowanych inwestycji, aby dodatkowo nie podnosić kosztów opłat za wodę i ścieki dla Mieszkańców.
Urząd Gminy w Wieniawie
ul. Kochanowskiego 88, 26-432 Wieniawa
tel. 48 673 00 01
fax. 48 377 73 07
e-mail: sekretariat@gminawieniawa.pl