Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu prawego Alt+6
Przejdź do menu bocznego Alt+8
Przejdź do mapy serwisu Alt+9

Aktualności

 
2018-07-24

Informacja o stanie zadłużenia Gminy Wieniawa na koniec 2017r.

Działalność organów gminy jest jawna, a jej ograniczenia mogą wynikać wyłącznie z ustaw. Zasada jawności ma charakter uniwersalny i należy ją odnosić także do dysponowania majątkiem publicznym. Mając na uwadze powyższe, prezentuję Państwu informację o zadłużeniu gminy na koniec 2017r. Artykuł ukazał się również w periodyku W Gminie Wieniawa. Zapraszam do lektury.

Jawność ta obejmuje przede wszystkim prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy, posiedzenia komisji, prawo do dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rad gminy. 
Zasadniczą informacją na temat funkcjonowania organów gminy,  jest informacja na temat stanu finansów samorządu. W niniejszym artykule pragnę przedstawić Państwu stan zadłużenia Gminy Wieniawa na koniec 2017 roku, wraz ze szczegółową informacją na temat poszczególnych zaciągniętych zobowiązań oraz jakie zadania zostały zrealizowane przy udziale instrumentów finansowych w minionych latach, okresie spłacania poszczególnych kredytów i pożyczek oraz nieprawidłowościach czy zaniedbaniach jakie stały się przyczyną braku umorzenia części pożyczek.
Na koniec roku 2017, zadłużenie Gminy Wieniawa wynosiło 9 529 567,00 zł. Na kwotę tą składają się kredyty i pożyczki zaciągnięte na przestrzeni lat 2011-2017. Poniżej zaprezentujemy Państwu poszczególne instrumenty finansowe, wraz z celem przeznaczenia oraz jak wygląda obecnie kwestia spłat zadłużenia, wraz z krótką informacją na temat danego produktu:
Zobowiązania powstałe w poprzednich kadencjach samorządu:

1.    Budowa Ośrodka Społeczno - Kulturalnego w Skrzynnie – rok 2011
       a.    Kwota zaciągniętego kredytu: 1 350 565 zł
       b.    Na koniec roku 2017, spłacono: 945 392,00 zł – kapitał; 188 445,48 zł – odsetki
       c.    Do spłaty pozostało: 405 173,00 kapitał + odsetki
       d.    Termin spłaty - 2020
Kredyt na budowę ośrodka przeznaczony był na sfinansowanie kosztów inwestycji. Począwszy od 2011r., rozpoczęto spłacanie rat kapitału i odsetek. Niestety obiekt, który powstał przy wykorzystaniu tego instrumentu finansowego pozostał bez finansowania w kolejnych latach, pomimo iż realizowane były inne inwestycje budowlane na terenie gminy o czym w dalszej części artykułu. Zgodnie z dokumentacją projektową w obiekcie miały znaleźć się: przychodnia ZOZ, sala konferencyjna, biblioteka, a na pierwszym piętrze cztery apartamenty mieszkalne i pomieszczenia księgowości ZOZ. Piwnice miały być wykorzystane jako archiwum i zaplecze dla przychodni, kotłownię, garaże i pomieszczenia gospodarcze. Nie zrozumiałym jest fakt, dlaczego inwestycja ta nie była realizowana, pomimo, że zaangażowano tak duże środki w wybudowanie obiektu i skąd koncepcja budowy pomieszczeń mieszkalnych. Nie ma jakichkolwiek dokumentów mówiących o sposobie zagospodarowania budynku. Obecnie trwają prace projektowe, które prowadzimy w kierunku przygotowania pomieszczeń na potrzeby przychodni, OSP, biblioteki oraz modernizacji piętra w kierunku możliwości prowadzenia działalności oświatowej, czy leczniczej.

2.    Modernizacja budynku Strażnicy Ochotniczej Straży Pożarnej w Wieniawie oraz jego rozbudowa – rok 2011
       a.    Kwota zaciągniętego kredytu: 228 768,00zł
       b.    Na koniec roku 2017, spłacono: 160 139,00zł – kapitał; 34 102,75zł – odsetki
       c.    Do spłaty pozostało: 68 629,00 kapitał + odsetki
       d.    Termin spłaty - 2020
Przy udziale tego instrumentu finansowego rozbudowano i zmodernizowano budynek strażnicy OSP w Wieniawie. Dzięki tym środkom, możliwe było sfinansowanie prac budowlanych, na które gmina otrzymała również współfinansowanie z UM WM, a strażacy mogą właściwie realizować swoje zadania. Budynek wykorzystywany jest również do organizacji przyjęć okolicznościowych, spotkań z Mieszkańcami, zebrań, itp.

3.    Budowa kompleksu boisk sportowych w ramach programu Moje boisko – Orlik 2012 w Wieniawie – rok 2011
       a.    Kwota zaciągniętego kredytu: 326 900,00 zł
       b.    Na koniec roku 2017, spłacono: 219 000,00zł – kapitał; 50 528,25zł – odsetki
       c.    Do spłaty pozostało: 107 900,00 zł kapitał + odsetki
       d.    Termin spłaty - 2020
W ramach programu Orlik 2012, wybudowano przy szkole podstawowej kompleks boisk. Boiska te wykorzystywane są przez dzieci i młodzież uczęszczającą do wieniawskich szkół oraz kluby sportowe z terenu gminy, jako zaplecze treningowe. Z kompleksu korzystają również Mieszkańcy Gminy, by w aktywny sposób spędzać wolny czas.

4.    Budowa Ośrodka Szkolno – Edukacyjnego w Brudnowie – rok 2011
       a.    Kwota zaciągniętego kredytu: 500 000,00 zł
       b.    Na koniec roku 2017, spłacono: 333 600,00 zł – kapitał; 73 778,28 zł – odsetki
       c.    Do spłaty pozostało: 166 400,00 zł kapitał + odsetki
       d.    Termin spłaty - 2020
W ramach kredytu rozpoczęto przebudowę budynku po byłej szkole podstawowej w Brudnowie i sfinansowano pierwszy etap prac. Przebudowa wiązała się z adaptacją obiektu na potrzeby szkolno edukacyjne, na co wskazuje jedynie nazwa zadania. Nigdzie w urzędzie nie pozostały dokumenty związane z koncepcją przeznaczenia obiektu. Z relacji pracowników wynika, że w budynku miało mieścić się gimnazjum sportowe wraz z internatem, czyli jako potencjalna baza dla szkoły mistrzostwa sportowego Jednak nie sporządzono żadnych analiz, czy rodzice są gotowi oddać gimnazjalistę do internatu, jak zapewnić opiekę dzieciom w wieku 13-16 lat, jakie będą koszty utrzymania Szkoły Mistrzostwa Sportowego z internatem. Nie powołano do życia uchwałą Rady Gminy takiej placówki, co było w pewnym sensie absurdem, choć w przestrzeni publicznej krążyła informacja, że umowa taka istnieje. Wartość adaptacji i rozbudowy całego budynku wynosiła 2 225 977,57 zł. Kwota ta zwiększyła się w związku z dodatkowymi pracami nie objętymi umową, o kwotę 98 104,17 zł. Wystawiono dodatkową fakturę na kwotę 98 104,17 zł, bez aneksu do umowy, co stanowiło rażące naruszenie prawa. Prace wykonywano na podstawie zatwierdzonych przez Wójta zleceń.  Docierały do nas niepotwierdzone informacje, które zostały ostatecznie zweryfikowane przez projektantów wynajmującego, że kotłownię na olej opałowy, która funkcjonowała w budynku przed jego remontem zamurowano w środku wraz z infrastrukturą (piecem, zbiornikami na olej opałowy), bez możliwości dotarcia do tego pomieszczenia zarówno z zewnątrz jak i wnętrza budynku. Oprócz kotłowni zamurowano jeszcze kilka pomieszczeń. Piony wentylacyjne z tych pomieszczeń były otwarte do środka, co powodowało, że w całym wschodnim skrzydle budynku, wyczuwalny był zapach oleju opałowego. 
Ponieważ wpłynęła oferta wynajęcia obiektu, zgodnie z zapytaniem umieszczonym na stronach internetowych urzędu, Rada Gminy wyraziła zgodę na wydzierżawienie obiektu w trybie bezprzetargowym. Umowa najmu została zawarta  na okres 20 lat, a strony umówiły się, że najemca zapłaci na rzecz gminy czynsz dzierżawny w wysokości 20 000,00 zł netto/miesięcznie + obowiązujący podatek VAT. 
W wyniku stwierdzonych wad konstrukcyjnych budynku, po dwukrotnym zwizytowaniu obiektu przez Komisje Rady Gminy, czynsz dzierżawny obniżono do kwoty 14 500 netto/miesięcznie, co posłużyło malkontentom do złożenia zawiadomienia o popełnieniu przeze mnie przestępstwa i narażenia gminy na straty z tego powodu. Prokuratura umorzyła śledztwo w przedmiotowej sprawie, z uwagi na brak znamion przestępstwa. Postanowienie o odmowie wszczęcia śledztwa w załączeniu.

5.    Pożyczka „Budowa kanalizacji sanitarnej w m. Kłudno położonej w Gminie Wieniawa”
       a.    Kwota zaciągniętego kred1tu: 1 700 000zł
       b.    Na koniec roku 2017, spłacono: 680 000,00zł – kapitał; 115 215,29 zł – odsetki
       c.    Do spłaty pozostało: 1 020 000,00 kapitał + odsetki
       d.    Termin spłaty – 2023
Budowa sieci kanalizacyjnej w Kłudnie, według dokumentacji technicznej została zakończona i odebrana w dniu 16 października 2014r., Do tego czasu jednak nie wystąpiono o zasilenie w energie elektryczną przepompowni ścieków, co było główną przyczyną jej faktycznego oddania w użytkowanie Mieszkańcom, co miało miejsce dopiero w roku 2017. Pożyczka w WFOS i GW, jest produktem finansowym, który może zostać częściowo umorzony w przypadku osiągnięcia efektu ekologicznego. W tym przypadku, zawarto z Funduszem umowę, w której Gmina zobowiązała się do realizacji 160 przyłączy i takiej samej liczby zlikwidowanych szamb. Od początku nie było to możliwe do realizacji ponieważ w Kłudnie jest około 115 domostw. Tym samym nie było możliwe osiągnięcie efektu i pożyczka nie została umorzona, a Mieszkańcy całej Gminy, z budżetu musza spłacać dodatkowe 510.000,00 zł, co mogłoby być wykorzystane na inne zadania inwestycyjne.

6.    Pożyczka „Modernizacja stacji uzdatniania wody w m. Kaleń i budowa sieci wodociągowej w m. Zadąbrów”
       a.    Kwota zaciągniętego kredytu: 867 803,00
       b.    Na koniec roku 2017, spłacono: 347 123,00 zł – kapitał; 56 975,96 zł – odsetki
       c.    Do spłaty pozostało: 520 680,00zł kapitał + odsetki
       d.    Termin spłaty – 2023
Zgodnie z założeniami umowy z Funduszem, efektem ekologicznym SUW w Kaleniu było uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie wydawanej przez Starostę Przysuskiego. Termin okazania się decyzją upłynął w dniu 10.09.2014 r. W wyniku zaniedbań nie zostało to uczynione, w wymaganym terminie, stąd ta pożyczka również nie będzie umorzona, a Mieszkańcy dodatkowo spłacą 216.950,75 zł. Pozwolenie na użytkowanie uzyskałem dopiero w dniu 02.07.2015 r., kiedy fundusz wezwał Gminę do uzupełnienia dokumentacji dotyczącej udokumentowania osiągnięcia efektu ekologicznego.

7.    Budowa świetlicy wraz z infrastrukturą sportowo - turystyczną w Kłudnie; Przebudowa oraz rozbudowa świetlicy w Koryciskach;  Budowa świetlicy w Rykowie; Roboty wykończeniowe przy budynku szkolno – edukacyjnym w Brudnowie; Budowa boiska lekkoatletycznego – piłkarskiego w m. Wieniawa
       a.    Kwota zaciągniętego kredytu: 2 829 524,00
       b.    Na koniec roku 2017, spłacono: 848 870,00zł – kapitał; 166 639,96zł – odsetki
       c.    Do spłaty pozostało: 1 980 654 zł kapitał + odsetki
       d.    Termin spłaty – 2024
W ramach zaciągniętego kredytu zmodernizowano świetlice wiejskie w Koryciskach i Rykowie oraz wybudowano świetlicę w Kłudnie, ponadto prowadzone były dalsze prace adaptacyjne w Brudnowie, o których pisałem w punkcie 4. Z kredytu wybudowano również boisko lekkoatletyczne w Wieniawie.
Przy pracach związanych z budową świetlicy w Rykowie, stwierdzono szereg nieprawidłowości w zakresie wyłonienia wykonawcy. Z chwilą zakończenia postępowania przetargowego, przed podpisaniem umowy z wykonawcą, budynek już stał, co potwierdzone zostało dokumentacją fotograficzną, którą otrzymaliśmy z Główny Urząd Geodezji i Kartografii w Warszawie.

Również w Koryciskach postępowanie przetargowe nie do końca jest jasne i przejrzyste, ponieważ jedynym kryterium jakie zaważyło o wyborze oferty była cena. Najtańsza złożona oferta zamykała się kwotą 329.064,22 zł, natomiast w skutek przedłużania postępowania i wyznaczania nowego terminu na związanie się ofertą, wybrano firmę, która prace te przeprowadziła za kwotę 442.874,85 zł
Przy postępowaniu przetargowym w Kłudnie również pojawiło się szereg nieprawidłowości. Wstępnie w postępowaniu przetargowym wyłączono prace instalacyjne, by następnie zlecić je wyłonionemu wykonawcy z wolnej ręki za kwotę 13.278,54 zł, w trybie aneksu do umowy, co jest niezgodne z Prawem Zamówień Publicznych.
Przy budowie boiska lekkoatletycznego w Wieniawie, zlecono dodatkowe prace dotyczące odwodnienia płyty boiska, bez zawarcia stosownej umowy z wykonawcą. 

8.    Rewitalizacja parku w Wieniawie Modernizacja drogi gminnej w  Koryciskach etap III
       a.    Kwota zaciągniętego kredytu: 415 037,00
       b.    Na koniec roku 2017, spłacono: 124 516,00– kapitał; 26 623,20zł – odsetki
       c.    Do spłaty pozostało: 290 521,00 zł kapitał + odsetki
       d.    Termin spłaty – 2024
Wybudowana droga w Koryciskach, w ramach trzeciego etapu prac, skomunikowała miejscowość z drogą krajową nr12. Pomimo pewnych wątpliwości, co do braku uzgodnień dotyczących skrzyżowania z GDDKiA, należy uznać, że inwestycja ta stanowiła odpowiedź na potrzeby Mieszkańców i znacząco poprawiła dojazd do miejscowości od strony Mniszka

Co do skutków przeprowadzonej rewitalizacji parku w Wieniawie, za kwotę ok. 1 000 000,00 zł, wnioski można formułować różne. Obok utwardzonego placu, wybudowania muszli koncertowej, siłowni napowietrznej, które bez wątpienia należy uznać za potrzebne i służące społeczności lokalnej inwestycje, sama rewitalizacja na pewno nie przysłużyła się samemu parkowi. Wskutek wywiezienia warstwy gleby pomiędzy GCK a muszlą koncertową, drzewa w parku powoli obumierają, co wiąże się z koniecznością ich wycinki, ponieważ zrażają przebywającym na terenie obiektu ludziom. Zamontowane oświetlenie jest wadliwe i często ulega awariom, ponadto nie zostało podłączone do oświetlenia ulicznego, a pod licznik GCK, co generuje dodatkowe koszty. Korty tenisowe położone pod drzewami są nieużywane, a zacienienie i opadające liście powodują systematyczna dewastację nawierzchni. Również miejsce rekreacji z ułożonymi kamiennymi blokami nie jest wykorzystywane przez Mieszkańców. Jednak największym dramatem jest właśnie stan drzewostanu, który w wyniku prowadzonych prac powoli zamiera, a samą inwestycję na tą okoliczność trudno nazwać rewitalizacją.

9.    Budowa sieci kanalizacyjnej w m. Wieniawa; Budowa świetlicy wraz z umową infrastrukturą sportowo – turystyczną w Kłudnie
       a.    Kwota zaciągniętego kredytu: 1 000 000,00
       b.    Na koniec roku 2017, spłacono: 200 000,00– kapitał; 64 919,73 odsetki
       c.    Do spłaty pozostało: 800 000,00 zł kapitał + odsetki
       d.    Termin spłaty – 2024
Kredyt został wykorzystany jako instrument służący rozliczeniu prac projektowych związanych z budową sieci kanalizacyjnej w Wieniawie oraz zapłaty za prace prowadzone przy budowie świetlicy wiejskiej w Kłudnie. Co do zasadności budowy świetlicy w Kłudnie nie mam, żadnych wątpliwości. Tego typu obiekt jest i był bardzo potrzebny. Zastanawiające jest jednak jego wielkość i miejsca noclegowe jakie powstały w obiekcie oraz kwota inwestycji. Niestety nie zostaną one wyjaśniona, ponieważ brak jest jakichkolwiek planów, co do przeznaczenia inwestycji, czy zagospodarowania obiektu.
Zobowiązania powstałe w obecnej kadencji samorządu

10.    Zakup ciągnika wraz z osprzętem
         a.    Kwota zaciągniętego kredytu: 300 000
         b.    Na koniec roku 2017, spłacono: 30 000,00– kapitał; 8 964,71 odsetki
         c.    Do spłaty pozostało: 270 000,00 zł kapitał + odsetki
         d.    Termin spłaty – 2026
W ramach zaciągniętego kredytu zakupiono ciągnik rolniczy NEW HOLLAND TD 5.105, ładowacz czołowy XTREME 2 HYDRAMET, hydrauliczny pług do śniegu, przyczepa rolnicza PT608 PRONAR, rozsiewacz nawozów. Maszyny od początku 2017 r. Służą mieszkańcom przy realizacji wszelkiego rodzaju prac porządkowych, komunalnych i są w pełni wykorzystywane przy realizacji zadań własnych Gminy.

11.    Kredyt na sfinansowanie deficytu budżetowego oraz spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek
         a.    Kwota zaciągniętego kredytu: 1 800 000,00 zł
         b.    Na koniec roku 2017, spłacono: 0,00 – kapitał; 1 659,95 odsetki
         c.    Do spłaty pozostało: 1 800 000,00 zł kapitał + odsetki
         d.    Termin spłaty – 2027
W ramach kredytu został sfinansowany deficyt budżetowy, w ramach którego realizowane były następujące zadania: wkład własny w związku z budową sieci kanalizacyjnej w Wieniawie, (całość inwestycji zamyka się kwotą ok.4 000 000, zł), przebudowa dróg gminnych w Kłudnie, Plecu, Zagórzu, Żukowie, Kaleniu i Komorowie) Spłacone zostały również raty dotychczas zaciągniętych zobowiązań w poprzedniej kadencji.

12.    Pożyczka „Budowa kanalizacji sanitarnej w m. Wieniawa Etap I-IV”
         a.    Kwota zaciągniętego kredytu: 2 099 610,00 zł
         b.    Na koniec roku 2017, spłacono: 0,00 – kapitał; 428,22 odsetki
         c.    Do spłaty pozostało: 2 099 610,00 zł kapitał + odsetki
         d.    Termin spłaty – 2027
W ramach środków z WFOS i GW, budujemy obecnie sieć kanalizacyjną w Wieniawie. Jest to największa w historii samorządu wieniawskiego inwestycja, planowana od wielu lat, która wreszcie doczekała się realizacji. Zaciągnięta pożyczka, zostanie umorzona w 30 %, jeśli osiągniemy efekt ekologiczny, czyli podłączymy do sieci 150 domów. Planowany termin uruchomienia całej sieci to koniec czerwca b.r., a do osiągnięcia efektu ekologicznego należy podłączyć a tym samym zlikwidować szamba na 150 posesji.


Podsumowanie;

Jak Państwo widzicie, zobowiązania z poprzedniej kadencji, jakie otrzymaliśmy na początku pracy na rzecz wieniawskiej społeczności sięgały blisko 7 000 000 zł. Obecnie, w związku z budową sieci kanalizacyjnej w Wieniawie, zadłużenie wzrosło do 9 529 567,00 zł, jednak nie zostało tu uwzględnione ewentualne umorzenie pożyczki z WFOSGW, o której pisałem w punkcie 12, ponieważ będzie ono możliwe dopiero po spłacie 50 % kwoty pożyczki. Jednocześnie spłacane były w latach 2015-2017, zaciągnięte wcześniej zobowiązania finansowe. Przez te trzy lata spłacono 2.723.825,00 zł kapitału i 458.252,17 zł odsetek od kredytów i pożyczek.
W styczniu bieżącego roku skonsolidowane zostały wcześniej zaciągnięte kredyty i zamienione na jeden produkt, co pozwoliło znacząco obniżyć kwotę spłacanych odsetek oraz zmniejszyć raty kapitału, w skutek rozłożenia ich na 15 lat. Pozwoli to na sprawne zarządzanie finansami i znacząco poprawi płynność finansową. Ponadto przyczyni się do większych możliwości inwestycyjnych samorządu, o czym wrotce przekonacie się Państwo sami.
W razie jakichkolwiek pytań i wątpliwości w tematyce zadłużenia jesteśmy do Państwa dyspozycji, zapraszam w każdy wtorek w godzinach pracy urzędu, na mój dyżur. W tym zakresie informacji udzieli Państwu również Skarbnik Gminy. Przypominam jednak, że jakiekolwiek dokumenty możecie Państwo uzyskać po złożeniu stosownego wniosku zgodnie z obowiązującym prawem.
Nie chcę również wypowiadać się, co do trafności decyzji związanych z poszczególnymi zadaniami inwestycyjnymi, ponieważ to Państwo jesteście najlepszym recenzentem naszych prac. Ze swojej strony deklaruję jednak, że wszelkie inwestycje, jakie podjęliśmy w obecnej kadencji samorządu, jak i te, które jeszcze przed nami, nie są moim autorskim pomysłem, a mają swoje źródło w poszczególnych miejscowościach, gdzie na zebraniach z Mieszkańcami nakreśliliście Państwo kierunki rozwoju samorządu w przyszłości, a my opracowaliśmy na tej podstawie Strategię Rozwoju Gminy Wieniawa do roku 2018 i konsekwentnie zadania te realizujemy.

Wkrótce przygotujemy dla Państwa informację, na temat pozyskanych kwot dofinansowania na realizowane zadania w obecnej kadencji samorządu oraz wykaz zrealizowanych zadań i inwestycji wraz ewidencją środków trwałych Gminy Wieniawa.


Krzysztof Sobczak
Wójt Gminy Wieniawa

 

Dane kontaktowe

Urząd Gminy w Wieniawie
ul. Kochanowskiego 88, 26-432 Wieniawa

tel. 48 673 00 01
fax. 48 377 73 07
e-mail: sekretariat@gminawieniawa.pl

Godziny urzędowania

  • Poniedziałek: 7.30-17.00
  • Wtorek-Czwartek: 7.30-15.30
  • Piątek: 7.30-14.00
projekt i hosting: INTERmedi@ zarządzane przez: CMS - SPI
Zamknij pasek info24 Zatrzymaj pasek info24 Uruchom pasek info24
Witamy na stronie internetowej Gminy Wieniawa     |     Serwis dla przedsiębiorcy     |     Kursy walut     |     Giełda     |     Pogoda-Wieniawa     |     
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności.
Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.