Urząd Gminy w Wieniawie, informuje iż w związku z analizą deklaracji stwierdzono, że obecnie za odbiór odpadów płaci 4274 osoby, co w stosunku do ogólnej liczby Mieszkańców Gminy – około 5400 osób, jest wartością zbyt rozbieżną. Mając na uwadze powyższe, przystępujemy do weryfikacji danych zawartych w deklaracjach „śmieciowych” dotyczących liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomości. Po weryfikacji złożonych dotychczas deklaracji wynika, iż błędy w nich zawarte dotyczą głównie zaniżonej ilości osób zamieszkujących na danej nieruchomości.
W obecnej sytuacji, te 4274 osoby, ponoszą koszty i sponsorują również w tym zakresie te osoby, które nie są objęte deklaracjami, ponieważ zgodnie z wolą ustawodawcy, koszty odbioru odpadów musza w całości zostać pokryte z wpływów z tego tytułu. Zgodnie z wolą ustawodawcy, został w tym celu wyodrębniony osobny rachunek bankowy, a gmina nie może dopłacać do odpadów na zasadzie subsydiowania skrośnego. (Dofinansowanie z subwencji czy też innych dochodów własnych)
Od dnia 07 listopada 2019 roku rozpoczęła się weryfikacja wszystkich złożonych deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o dane zgromadzone w ewidencji ludności i innych zbiorach, w których posiadaniu jest Gmina, jako administrator danych osobowych. W przypadku uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji Urząd Gminy wezwie o udzielenie wyjaśnień w powyższym zakresie oraz do złożenia nowej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wykazując stan faktyczny zgodny z rzeczywistością.
W związku z powyższym Urząd apeluje do mieszkańców nieruchomości jednorodzinnych, aby w przypadku stwierdzenia takiego stanu rzeczy, sami indywidualnie zgłaszali się do magistratu w celu złożenia rzetelnej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Niewypełnienie tego obowiązku prowadzi do wydania decyzji administracyjnej w tej sprawie ze skutkiem powstania zaległości i odsetek (Konieczność uzupełnienia należności za 5 lat wstecz).
Deklaracje można złożyć w Urzędzie Gminy w pok. nr 9, wysłać pocztą lub za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej (wymagane jest posiadanie podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego).
Zgodnie z zapisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciel nieruchomości jest zobowiązany złożyć nową deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca. W przypadku zmiany danych, takich jak liczba osób zamieszkujących na terenie nieruchomości, właściciel jest zobowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana i opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.
Co grozi za niesegregowanie śmieci mimo deklaracji?
Nagminne naruszenie zasad segregacji będzie skutkowało odpowiedzialnością zbiorową, czyli sytuacją w której wszyscy zamieszkujący daną nieruchomość będą musieli płacić wyższą opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jak za odpady zmieszane (niesegregowane).
Prawidłowa segregacja przekłada się na zmniejszenie ponoszonych kosztów przez gminę. Im większą ilość odpadów zmieszanych odbiera firma, tym wyższe są koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi a także stawki opłat za odpady dla mieszkańców.
Zgodnie z prawem gmina nie może dopłacać do odbioru i utylizacji odpadów, tak by zmniejszyć koszty ponoszone przez mieszkańców. Cena jest więc wysoka, a niestety może być jeszcze wyższa. Opłaty będą wzrastać, jeśli nie będziemy za śmieci płacili wszyscy. Kwota, jaką wnosimy za odbiór odpadów zależna jest od liczby osób, które opłatę wnoszą. Jeśli nie zgłaszamy wszystkich domowników opłaty ponoszą za nas inni. To nie jest uczciwe i gmina dopilnuje, by takie sytuacje nie miały miejsca. Koszt odbioru śmieci musi być ponoszony przez wszystkich, a nie wyłącznie przez część solidnych mieszkańców gminy.
Pamiętajmy też, że każdy właściciel nieruchomości ma obowiązek złożenia do Urzędu Gminy deklaracji, w której informuje o liczbie faktycznie zamieszkujących u niego domowników. Na tej podstawie wnosi się opłaty. Jeśli wynajmujemy komuś mieszkanie też jesteśmy zobowiązani zgłosić te osoby i płacić za śmieci. Z opłat nie są zwolnione dzieci. Także zgłaszamy je bez względu na to, ile mają lat.
Zwracam się do wszystkich mieszkańców, którzy jeszcze tego nie zrobili o jak najszybsze rzetelne wypełnienie deklaracji składanych do Urzędu Gminy lub ich zaktualizowanie. Jeśli liczba mieszkańców nie została podana prawidłowo należy dokonać zmian w nieprzekraczalnym terminie do 29 listopada 2019 roku.
Firmy, które jeszcze nie zawarły odpowiedniej umowy o odbiór śmieci, prosimy aby dokonały tego niezwłocznie.
Szanowni Państwo, proszę, abyście – jeśli zachodzi taka potrzeba – zweryfikowali swoje deklaracje i jak najszybciej złożyli je do Urzędu Gminy w Wieniawie. Bądźmy uczciwi wobec siebie i solidarnie płaćmy za odbiór śmieci.
Urząd Gminy w Wieniawie
ul. Kochanowskiego 88, 26-432 Wieniawa
tel. 48 673 00 01
fax. 48 377 73 07
e-mail: sekretariat@gminawieniawa.pl