Informacje ws. specjalnego zasiłku opiekuńczego można uzyskać w pok. nr 4 i 6 (I piętro)
Niniejsze sprawy prowadzą:
Edyta Wielgo
tel. 48 377 73 86
e-mail: edyta.wielgo@gminawieniawa.pl
Martyna Wolska
tel. 48 377 73 87
e-mail: martyna.wolska@gminawieniawa.pl
Monika Siara
tel. 48 377 73 87
e-mail:monika.siara@gminawieniawa.pl
Podstawa prawna: Ustawy i rozporządzenia
Specjalny zasiłek opiekuńczy przysługuje osobom, na których zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 roku ciąży obowiązek alimentacyjny, a także małżonkom - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dziennik Ustaw z 2012 rokupozycja 788 i 1529)
Zasiłek przysługuje jeżeli osoby w celu sprawowania stałej opieki nad osobą legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem o niepełnosprawności (łącznie ze wskazaniami konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji)
Specjalny zasiłek opiekuńczy przyznaje się na podstawie rodzinnego wywiadu środowiskowego.
Specjalny zasiłek opiekuńczy przysługuje osobom, w których dochód rodziny sprawującej opiekę oraz wymagającej opieki na osobę nie przekracza 764 złotych.
W okresie zasiłkowym 2018/2019 należy wykazać dochody za rok 2017 uwzględniając zmiany wysokości dochodów członków rodziny.
Specjalny Zasiłek Opiekuńczy wynosi 520,00zł miesięcznie, Zasiłek przysługujący za niepełne miesiące kalendarzowe wypłaca się w wysokości 1/30 specjalnego zasiłku opiekuńczego za każdy dzień. Należną kwotę zasiłku zaokrągla się do 10 groszy w górę.
Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 31 lipca 2018r. Dz.U.2018 poz.1497 w sprawie wysokości dochodu rodziny albo dochodu osoby uczącej się stanowiących podstawę ubiegania się o zasiłek rodzinny i specjalny zasiłek opiekuńczy, wysokości świadczeń rodzinnych oraz wysokości zasiłku dla opiekuna od 01 listopada 2018r. specjalny zasiłek opiekuńczy będzie wynosił 620,00zł miesięcznie.
Specjalny zasiłek opiekuńczy przyznaje się na okres zasiłkowy.
Prawo do świadczeń opiekuńczych ustala się na okres zasiłkowy, chyba, że orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności zostało wydane na czas określony. W tym przypadku prawo do świadczeń rodzinnych ustala się do ostatniego dnia miesiąca, w którym upływa termin ważności orzeczenia, nie dłużej jednak niż do końca okresu zasiłkowego.
Specjalny zasiłek opiekuńczy nie przysługuje także jeżeli:
Wnioskodawca może jednocześnie ubiegać się o objęcie ubezpieczeniem zdrowotnym siebie oraz członków swojej rodziny. Zgodnie z artykułem 67 ustęp 3 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych osoba podlegająca ubezpieczeniu zdrowotnemu ma obowiązek zgłoszenia do Narodowego Funduszu Zdrowia członków rodziny, jeśli nie podlegają oni ubezpieczeniu zdrowotnemu z innego tytułu.
Za osobę pobierającą specjalny zasiłek opiekuńczy opłacane są składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe przez okres niezbędny do uzyskania 25-letniego okresu ubezpieczenia(składkowego i nieskładkowego) na podstawie Ustawy z dnia 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dziennik Ustaw z 2009, numer 153, pozycja 1227, z późniejszymi zmianami).
Działalność gospodarcza (dotyczy osób, które taki dochód uzyskiwały):
a) formie opłacanego podatku,
b) wysokości przychodu,
c) stawce podatku,
d) wysokości opłaconego podatku
w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy
Gospodarstwo rolne (dotyczy osób, które taki dochód uzyskiwały)
UWAGA!
Organ właściwy jest obowiązany do samodzielnego uzyskania od organów podatkowych lub ministra właściwego do spraw finansów publicznych, organów emerytalno-rentowych oraz z rejestrów publicznych, drogą elektroniczną lub drogą pisemną, odpowiednio:
WAŻNE!
W przypadku braku możliwości samodzielnego uzyskania przez Organ właściwy informacji lub zaświadczeń z przyczyn nieleżących po stronie organu, Organ właściwy będzie wzywał wnioskodawcę do dołączenia tych informacji lub zaświadczeń.
Alimenty świadczone na rzecz innych osób/zasądzone na rzecz osób w rodzinie w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy należy potwierdzić poniższymi dokumentami.
W przypadku gdy osoba uprawniona nie otrzymała alimentów albo otrzymała je w wysokości niższej od ustalonej w wyroku sądu, ugodzie sądowej lub ugodzie zawartej przed mediatorem:
Utrata dochodu (oznacza utratę dochodu spowodowaną: uzyskaniem prawa do urlopu wychowawczego, utratą prawa do zasiłku lub stypendium dla bezrobotnych, utratą zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, utratą zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, a także emerytury lub renty, renty rodzinnej lub renty socjalnej, wyrejestrowaniem pozarolniczej działalności gospodarczej lub zawieszeniem jej wykonywania w rozumieniu art. 14a ust. 1d ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dziennik Ustaw z 2013 roku pozycja 672 ze zmianami),utratą zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego lub zasiłku macierzyńskiego, przysługujących po utracie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, utratą zasądzonych świadczeń alimentacyjnych w związku ze śmiercią osoby zobowiązanej do tych świadczeń lub utratą świadczeń pieniężnych wypłacanych w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów w związku ze śmiercią osoby zobowiązanej do świadczeń alimentacyjnych, utratą świadczenia rodzicielskiego, utratą zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników.
Uzyskanie dochodu (oznacza uzyskanie dochodu spowodowane: zakończeniem urlopu wychowawczego, uzyskaniem prawa do zasiłku lub stypendium dla bezrobotnych, uzyskaniem zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, uzyskaniem zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, a także emerytury lub renty, renty rodzinnej lub renty socjalnej, rozpoczęciem pozarolniczej działalności gospodarczej lub wznowieniem jej wykonywania po okresie zawieszenia w rozumieniu art. 14a ust. 1d ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, uzyskaniem zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego lub zasiłku macierzyńskiego, przysługujących po utracie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, uzyskaniem świadczenia rodzicielskiego, uzyskaniem zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników).
Przepisów o utracie i uzyskaniu dochodu nie stosuje się do dochodu z tytułu zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej i dochodu z tytułu wyrejestrowania lub rozpoczęcia pozarolniczej działalności gospodarczej, jeżeli członek rodziny, osoba ucząca się lub dziecko pozostające pod opieką opiekuna prawnego utracili dochód z tych tytułów i w okresie 3 miesięcy, licząc od dnia utraty dochodu, uzyskali dochód u tego samego pracodawcy lub zleceniodawcy, lub zamawiającego dzieło lub ponownie rozpoczęli pozarolniczą działalność gospodarczą
Uzyskanie dochodu w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy:
a) formie opłacanego podatku,
b) wysokości przychodu,
c) stawce podatku,
d) wysokości opłaconego podatku
w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy
Uzyskanie dochodu po roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy:
dokument określający wysokość dochodu uzyskanego przez członka rodziny z miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód został osiągnięty
Wykaz dokumentów potwierdzających przebieg ubezpieczenia
Tytuł ubezpieczenia: | Dokumenty potwierdzające przebieg ubezpieczenia: |
Dla każdego wnioskodawcy | kserokopia wpisu w legitymacji ubezpieczeniowej |
Wnioskodawca był zatrudniony | oryginały świadectw pracy |
Wnioskodawca był zatrudniony | karty zasiłkowe (w przypadku zatrudnienia po 15 listopada 1991 roku) |
Wnioskodawca był zarejestrowany jako osoba bezrobotna | zaświadczenie z Powiatowego Urzędu Pracy |
Wnioskodawca był zarejestrowany jako osoba bezrobotna | karty zasiłkowe |
Wnioskodawca odbywał praktykę uczęszczając do szkoły zawodowej | świadectwo szkolne wraz z zaświadczeniem potwierdzającym odbycie praktyki |
Wnioskodawca ukończył szkołę wyższą | zaświadczenie o okresie odbywania nauki w szkole wyższej |
Wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą | zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych potwierdzające opłacanie składek |
Wnioskodawca odbywał służbę wojskową | książeczka wojskowa lub zaświadczenie z Wojskowej Komisji Uzupełnień o odbywaniu służby wojskowej |
Osobista opieka nad dzieckiem do 4-go roku życia | oryginał aktu/ów urodzenia dziecka/ci oraz oświadczenie o sprawowaniu osobistej opieki |
Inny tytuł | inne dokumenty potwierdzające okresy składkowe |
Wnioski:
Urząd Gminy w Wieniawie
ul. Kochanowskiego 88, 26-432 Wieniawa
tel. 48 673 00 01
fax. 48 377 73 07
e-mail: sekretariat@gminawieniawa.pl